Lovande filmhöst!

Ja så var den här sommaren slut. Det är nog fler än jag som tycker den kunde varit varmare. Men med hösten kommer filmkvällar med Bollnäs filmklubb. Och det kan vi ju se fram emot. Filmklubbens styrelse har varit i Helsingborg på filmdagar arrangerade av Folkets Hus och Parker. Vi kan berätta att det finns många riktigt bra nya svenska filmer. Några kommer i höst, andra sparar vi till våren. Men jag tror inte att vi någon säsong visat så många bra svenska filmer. Vi väljer att visa samtliga med svensk text.

Det blir en svensk-fransk filmhöst. Och jag tror att Guldbaggegalan i början av nästa år blir en riktig kamp mellan flera mycket bra svenska filmer. Och som sagt, det kommer fler till våren. I en av de franska filmerna, Barnmorskan, ser vi den legendariska Catherine Deneuve.

Vi inleder filmhösten med en riktig ”snackis”. Ruben Östlund vann ju Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes och är nu även Oscarsnominerad med The square. Missade ni Rubens sommarprat i P1 hinner ni lyssna på Sveriges Radio Play innan ni ser filmen.

Som vanligt är den andra filmen ”bjudfilm” för en vän. Vi väljer att visa Sameblod som vi tror att många vill se. Den filmen är nominerad till Nordiska rådets filmpris.

Vi vet att dokumentärer är omtyckta bland våra medlemmar och i höst handlar det om den mycket populära Silvana Imam. En stark och orädd ung artist som har en stor publik.

De senaste åren har vi haft stor publik på våra filmvisningar och fått många nya medlemmar. Därför har styrelsen beslutat att alla medlemmar kommer att få en julklapp på höstens sista film i december. Men vad, det tänker inte tomten berätta. Ni får vänta och se!

Varmt välkomna till oss i höst!

Styrelsen / Tina Mansson Söderlund, ordförande