Nytt år – ny filmvår!

Så är då helgerna över och det är dags att återgå till vardagslunken igen. En del av vardagen är för många av oss att träffas varannan torsdag på Röda Kvarn. Vårens visningar börjar 12 januari och vi håller på till i april. Sedan tar vi sommarlov. Ska man hitta något tema med filmerna vi valt till vårens program kanske det är människoöden.

Vi börjar med en svensk film som fått lysande recensioner, Jätten. Den kommer troligen att uppmärksammas på Guldbaggegalan. Och då är det ju kul att ha sett den.

Den andra filmen handlar om en enastående matematisk begåvning som levde i fattigdom men som kom att få enorm betydelse för vetenskapen. En film som berör och vi tycker att den passar utmärkt som andrafilm. Den film som alla medlemmar får ta med en vän gratis på. Så ta med någon som behöver påminnas om hur berörd man kan bli av film, och hur trevligt det är att uppleva det med andra, med stor duk och bra ljud.

Det görs inte bara nya filmer, man renoverar också de mest betydelsefulla filmerna för att spara dem för eftervärlden. Vi visar en av dessa renoverade klassiker i vår, Frihet- den blå filmen. En riktigt bra film med en mycket ung Juliette Binoche i huvudrollen.

Både Pedro Almodovar och Woody Allen har släppt nya filmer och givetvis ska ni få se dem. Och Alicia Vikanders nya film, inspelad ”over there” vill vi så klart också visa. Den iranske regissören Jafar Panahi slipper husarrest men har yrkesförbud. Han löser det genom att göra en taxi till filmstudio. Ni får se den filmen som sista film i vår. Så som vanligt, bra filmer från världens alla hörn.

Programmet under hösten fick höga poäng av publiken. Vi tycker det är roligt att de filmer vi väljer, som vi tror ska passa våra medlemmar, också blir väl mottagna.

Varmt välkomna till oss i vår!

Styrelsen / Tina Mansson Söderlund, ordförande