Filmhösten drar igång!

Så börjar det bli höst igen. Och jag börjar längta efter filmkvällarna på Röda Kvarn. Jag hoppas fler känner som jag. Filmklubbens styrelse är nyss hemkommen från Kiruna där vi sett film hela dagarna. Och vi tycker att vi hittat flera guldkorn. Några kommer i höst, andra sparar vi till våren.

I år är det Bollnäs Filmklubb som arrangerar Filmfest Bollnäs och den går av stapeln 21-23 oktober. Det filmprogrammet kommer att presenteras senare i höst. Boka in den filmhelgen i era kalendrar redan nu. Temat är mångfald. Vi lever i en tid där människor är på flykt och kulturer krockar. Film kan vara ett sätt att förstå vår samtid. Vi utlovar en helg med bra filmer på detta tema som inspirerar och förhoppningsvis ger förståelse för våra olika reaktioner och erfarenheter.

Det görs så mycket bra film runt om i världen och vi försöker ju att visa film från jordens alla hörn. Höstens filmer kommer från Island, Spanien, Frankrike, Storbritannien, Sverige och Australien. Drama och komedi. Men alla med den gemensamma nämnaren att de är kvalitetsfilmer. Filmer om kärlek. Kärlek till en partner, till musik, till barn, till föräldrar, till…får.

Som vanligt är den andra filmen ”bjudfilm” för en vän. Vi kommer garanterat att fylla salongen med skratt. En film om sångerskan Florence Foster Jenkins som sjunger hellre än bra. Vi får se Meryl Streep i högform. Bjud med någon som behöver upptäcka att film är bäst på bio.

Vi visar också Pernilla Augusts nya film. En varsam filmatisering av Hjalmar Söderbergs klassiker Den allvarsamma leken. Vill ni läsa om boken innan ni ser filmen så hinner ni. Vi visar den i slutet av november.

Varmt välkomna till oss i höst!

Styrelsen / Tina Mansson Söderlund, ordförande