21 januari börjar vi!

Julen är över och ett nytt år väntar på oss. Många börjar det nya året med höga ambitioner om sund livsstil och att göra klokare val. I Bollnäs filmklubb har vi ambitionen att i år bjuda er på filmer med hög kvalité som samtidigt får oss att tänka till. Vad är meningen med livet? Vad betyder solidaritet och medmänsklighet? Det kan behövas i dessa oroliga tider. Man kan lätt tro att världen är fylld med ondska. Men det finns många exempel på godhet, omtanke, och humanism. Till exempel de sjuksköterskor som stödjer utsatta gravida kvinnor så att de ska kunna klara av moderskapet. Se dem i Vinterboj den 18/2.

Vi drar igång vårens filmkvällar den 21 januari. Som vanligt varannan torsdag på Röda Kvarn. Och självklart med biljettlotteri och publikomröstning. Först ut är en svensk film som spås få priset som bästa film på Guldbaggegalan. Vi ville därför ge er chansen att se den tidigt i programmet.

En nyhet under våren är att en film är vald av er medlemmar. Efter omröstningen i höstas stod den restaurerade filmen Joe Hill av Bo Widerberg som vinnare. Därför tänker vi att den passar bra att ha som andrafilm. Den film som alla medlemmar får ta med en vän gratis på.

Programmet under hösten fick höga poäng av publiken. Vi tycker det är roligt att de filmer vi väljer, som vi tror ska passa våra medlemmar, också blir väl mottagna.

Ni vet ju sedan tidigare att vi vill kunna erbjuda filmer från olika länder och denna vår går vår filmresa från Sverige till bland annat Kina, Italien och Frankrike. Och den sista filmen är ett bra exempel på filmproduktion över nationsgränser. Det är en samproduktion mellan Sverige, Norge, Tyskland, Frankrike och Canada.

Varmt välkomna!

Styrelsen / Tina Mansson, ordförande