Jul och Nyår är slut – nu startar vi nya filmåret!

Jag hoppas ni alla haft en riktigt fin jul och att ni som jag redan längtar efter att filmklubben börjar med sina filmkvällar igen. Förra året var framgångsrikt för Bollnäs filmklubb med stor publik och fina betyg på våra filmer. Vi är glada att ni uppskattar de filmer vi väljer. Och egentligen innehåller vårens program inga överraskningar. Det är kvalitetsfilmer, olika genrer och med olika ursprungsländer. Precis som vanligt.

Vi spekulerar alltid i vilka av filmerna som vi tror kommer att prisas på Guldbaggegalan. Vi vill ju gärna att våra medlemmar ska ha sett dem innan prisutdelningen sker i början av året. Vi får väl se vilka av filmerna vi visat under hösten och de som kommer nu i vårens program, som kommer att belönas med den fulsnygga baggen.

Vi startar filmvåren med Goliat. Filmskaparen är densamma som för Tjuvheder som tidigare visats på filmklubben.

Som vanligt får alla medlemmar bjuda med en vän gratis på den andra filmen. Ta med någon som tror att bra film alltid är ”svår”. Vi har valt en film vi tror att alla gillar.

Missa inte The Wife. Glenn Close har fått flera nomineringar, bl.a. Golden Globe, för den rollprestationen. Det spekuleras i att filmen kommer att finnas med i nomineringarna till Oscar. Vi får väl se. Filmen är regisserad av Björn Runge.

Man kan se resultatet av publikens betyg på visade filmer här på på vår hemsida. Följ oss gärna på Facebook. För att hålla kostnader nere kommer vi inte längre att köpa annonser i Ljusnan. Nu är det programbladet och sociala medier som gäller. Och inte minst mun-till-mun-metoden. Så sprid vidare att vi har kul och ser bra filmer tillsammans i Bollnäs filmklubb.

Årsmötet kommer att hållas den 4 mars kl 18.30 i Kulturhuset, Willy Maria plan 4.

Varmt välkomna till oss i vår!

Styrelsen/ Tina Mansson Söderlund, ordförande