Värmeböljan slut ute – 13/9 börjar vi i biomörkret!

Vilken sommar vi haft! Förra sommaren längtade vi efter värmen. Det har nog ingen gjort i år. Några har kanske krupit in i någon biosalong för att få svalka?

Filmklubbens styrelse har varit till Sundsvall för att ta del av förhandsvisningar av kommande filmer arrangerade av Folkets Hus och Parker. Och vi har haft så många bra filmer att välja bland när vi planerat filmhösten. Nu ser vi fram emot att få visa er dem och hoppas att ni också börjat längta efter våra filmkvällar på Röda Kvarn. Vi börjar 13 september.

I år är det Bollnäs Filmklubb som arrangerar Filmfest Bollnäs. Den går av stapeln helgen 9-11 november. Temat i år är dokumentärer. Reservera helgen och var beredda när programmet kommer.

Våra filmer i höst spänner över flera områden; rasism, vårdnadstvister, utanförskap och konflikter. Men också om vänskap, etik och kärlek. Så ja, ni kommer att bli berörda denna höst också. När ni läser programmet ser ni att vi som vanligt strävat efter att hitta bra filmer producerade i olika länder. Höstens filmer kommer från USA, Sverige, Island, Frankrike och Libanon. Vi visar dem för att de alla är bra filmer. Och vi tror på filmens makt att beröra och påverka oss. Därför har det ett värde att ta del av andra fokus än det egna.

Årets sista film kommer nog att bli omtalad och Guldbaggenominerad. Vi har placerat den i programmet så ni har den färsk inför Guldbaggegalan.

Som vanligt får ni ta med en vän gratis på den andra filmen. Vi har valt Domaren med den enastående Emma Thompson i huvudrollen till höstens bjudfilm.

Vi visar filmen om den unga Astrid Lindgren, en film om hennes unga år. Alba August spelar huvudrollen, och vilken prestation hon gör. Vi är många som vuxit upp med Astrids böcker och i den här filmen får vi en inblick i en del av hennes liv som kanske inte varit så känd. Eftersom Astrid Lindgren är en så älskad författare var det självklart för oss att visa filmen. Den franska filmen Allt för min son, tror vi kommer att beröra er djupt. En otrolig rollprestation av en ung pojke i en film som känns så angelägen. Den får ni bara inte missa!

Varmt välkomna till oss i höst!

Styrelsen/ Tina Mansson Söderlund, ordförande